11:08
ДСНС - компетентний орган у сфері
діяльності об'єктів підвищеної небезпеки
Змінами до Закону України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» (далі -Закон) зазначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, є компетентним органом у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки (далі - ОПН).
Незважаючи на схожість основних повноважень ДСНС, визначених Кодексом цивільного захисту України, виконання завдань компетентного органу - нова й специфічна діяльність для ДСНС у сфері цивільного захисту.
Враховуючи те, що цим питанням багато років опікувалась Державна служба України з питань праці та її попередники, на сьогодні у ДСНС відсутні повноцінні структури, здатні повною мірою охопити весь комплекс питань у зазначеній сфері, включаючи навчальні та науково-дослідні установи.
З урахуванням вимог Закону в короткий термін необхідно виконати значну роботу із створення повноцінної нормативно-правової бази, електронної бази обліку ОПН, розроблення методичних рекомендацій та відповідних програм з розрахунку ризиків, організації взаємодії з галузевими (профільними) центральними органами виконавчої влади, іншими центральними органами, що здійснюють державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, в тому числі центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання:
охорони праці;
забезпечення екологічної безпеки та охорони навколишнього природного середовища;
державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки;
санітарно-епідемічної безпеки;
містобудування.
Одночасно необхідно зазначити, що повноваження компетентного органу не дублюють та не перехоплюють повноваження інших центральних органів. Основним завданням компетентного органу за своїм напрямком – є забезпечення безпеки населення і его захист в умовах надзвичайних ситуацій (назову це зовнішньою безпекою) шляхом взаємодії з операторами і органами, що вживають заходи з промислової, екологічної безпеки, охорони здоров’я тощо безпосередньо на ОПН (назову це внутрішньою безпекою), оскільки зовнішня безпека не може бути без регулювання внутрішньої безпеки.
Наведу приклад по окремих основних напрямках розподілу таких повноважень між Держпраці та ДСНС.
Держпраці, крім інших питань, опікується навчанням персоналу, який працює на ОПН, за такими основними напрямками: забезпечення безперебійної та безаварійної роботи обладнання з контролю та регулювання технологічних процесів (далі – обладнання) та джерел небезпеки, своєчасного реагування на відхилення експлуатаційних параметрів та джерел небезпеки, вміння персоналу небезпечних виробництв реагувати на аварійні ситуації (неспрацювання обладнання, надлишкове підвищення температури або тиску всередині джерела небезпеки, інші несправності, що не призводять до руйнування джерела небезпеки, запірної арматури, виливу, викиду небезпечних речовин із джерел небезпеки, загоряння або вибухів всередині джерела небезпеки), що відбуваються з цим обладнанням та джерелами небезпеки.
Проте, якщо персоналу не вдається утримати обладнання та джерела небезпеки в допустимих експлуатаційних режимах, аварійна ситуація може призвести до неконтрольованого переходу її в аварію з наступним переходом до надзвичайної ситуації.
Тобто, якщо персонал ОПН не зміг усунути несправності, пов’язані з аварійною ситуацією, а можливі наслідки загрожують виходу за межі підприємства, або можуть призвести до виникнення надзвичайної ситуації, то цими питаннями опікується ДСНС.
Після переходу аварійної ситуації на рівень аварії, до локалізації і ліквідації її наслідків в межах території ОПН можуть залучатися сили ОПН та інші (зовнішні) сили, передбачені планом локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків (далі – ПЛАС).
На цьому етапі, а також при переході аварії на рівень НС, до локалізації і ліквідації їх наслідків залучаються підрозділи ДСНС.
Цей приклад показує лише основу розподілу повноважень між Держпраці і ДСНС на ОПН і не є повним.
Однак повноваження компетентного органу вимагають від ДСНС не працювати тільки за своїм напрямком, а забезпечити міжгалузеву взаємодію для здійснення взаємоузгоджених дій із забезпечення безпеки працюючих на ОПН, і населення за його межами.
Таким чином, враховуючи додаткові повноваження, покладені Законом на ДСНС, як на компетентний орган, з метою якісного та повного виконання своїх повноважень, ДСНС бажано чітко визначити у своєму складі структурний підрозділ, який буде мати функціональні обов’язки із забезпечення діяльності ДСНС, як компетентного органу.
Одночасно такий підрозділ, крім спеціалістів у сфері державного нагдяду (контролю), повинен мати в штаті технічно-грамотний, кваліфікований у промисловому відношенні персонал, здатний забезпечити:
контроль за організацією запобігання надзвичайним ситуаціям як на ОПН, так й за його межами, готовністю операторів, відповідних центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування до реагування на НС, організацію регулювання цих питань;
проведення розрахунків визначення ризику та прийнятого рівня ризику;
визначення за інформацією, наданою операторами, переліку об’єктів, на яких може виникнути ефект «доміно»;
організацію обміну інформацією між громадськістю та суб’єктами господарювання, які провадять господарську діяльність на об’єктах, що знаходяться в зоні виникнення ефекту «доміно», про небезпеку, загрозу виникнення або виникнення аварії на об’єкті підвищеної небезпеки;
здійснення нормативного регулювання та вирішення спорів на користь операторів у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов’язків суб’єкта господарювання або повноважень органу державного нагляду (контролю);
надання допомоги операторам з практичної реалізації покладених на них обов’язків.
Оскільки відповідно до Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, належить забезпечення взаємодії між центральними органами виконавчої влади у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, ДСНС, як компетентний орган, має:
відстежувати, щоб на етапах будівництва об’єктів і в сфері землекористування враховувались питання недопущення виникнення ефекту «доміно», за необхідності розроблялись додаткові заходи щодо недопущення негативного впливу під час аварій на ОПН на населення та інші об’єкти;
контролювати, щоб зовнішні плани реагування на надзвичайні ситуації і внутрішні плани локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків своєчасно переглядались, коригувались, оновлювались, а заходи, визначені цими планами, виконувались;
взаємодіяти з іншими державними органами, місцевими громадами і громадськістю з метою врахування та узгодження всіх заходів безпеки на ОПН, у тому числі реагування на надзвичайні ситуації та захист населення;
відпрацювати комплекс заходів, який буде гарантувати заохочення операторів до розроблення програм навчання персоналу, підвищення його кваліфікації в умовах виникнення НС, проведення практичних тренувань і навчань, передбачених ПЛАС та річними планами, у тому числі під час змін робочих бригад і залученням сил аварійно-рятувальних служб, передбачених ПЛАС;
вести облік НС та робити аналіз їх виникнення, на підставі якого розробляти методичні рекомендації щодо недопущення подібних НС і інформаційні матеріали з урахуванням досвіду з локалізації і ліквідації наслідків цих НС, своєчасно їх переглядати;
розробляти разом з іншими органами, визначеними у статті 3 Закону, та галузевими (профільними) центральними органами виконавчої влади, заходи контролю та забезпечення безпеки на період призупинення діяльності (консервації) або ліквідації ОПН;
контролювати надання дозволів на експлуатацію об’єктів підвищеної небезпеки;
співпрацювати з Державною службою України з питань праці щодо участі у розслідуванні аварій на об’єктах підвищеної небезпеки;
забезпечити постійний доступ громадськості та суб’єктів господарювання, які провадять господарську діяльність на об’єктах, що знаходяться в зоні виникнення ефекту «доміно», до інформаційних ресурсів (зокрема в електронній формі) про стан безпеки об’єктів підвищеної небезпеки;
приділяти особливу увагу до тих ОПН, при аваріях на яких може виникнути транскордонний вплив аварії;
співпрацювати з відповідними органами інших держав, території яких можуть зазнати транскордонного впливу аварії.
Бажано на етапі проектування будівництва ОПН призначати одну або кількох відповідальних осіб по основних напрямках безпеки (одразу або поетапно), які будуть повністю контролювати забезпечення всього комплексу інженерно-технічних заходів цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки до моменту прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта та видачу сертифіката. Це дозволить забезпечити нерозривний контроль за заходами безпеки на всіх етапах будівництва ОПН.
Ще більш широке коло питань можна розкрити, виходячи з інших повноважень компетентного органу, до яких відповідно до статті 5 Закону належать:
забезпечення співробітництва з органами Європейського Союзу та іншими міжнародними організаціями з обміну даними про об’єкти підвищеної небезпеки;
забезпечення оповіщення та інформування відповідних органів інших держав, території яких можуть зазнати впливу аварії та її наслідків у разі транскордонного впливу аварії;
отримання оповіщення та інформування в разі загрози виникнення або виникнення аварії на об’єктах підвищеної небезпеки від інших держав.
Переглядів: 170 | Додав: serg555 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]